Tegenlicht laat zien hoe we allemaal deel zijn van het grootste psychologische experiment ooit. Elke dag worden een miljard mensen getest op internet. Via A/B testen en analyse van de datasporen die we online achterlaten, wordt er in exponentieel tempo kennis vergaard over onze voorkeuren en gedragingen, maar vooral over hoe ons brein werkt. Met als doel ons zo lang mogelijk om een site of app te houden om ons te verleiden iets te kopen.
We denken dat we BEWUST kiezen
Uit onderzoek blijkt dat we helemaal niet zo bewust kiezen, dat er talloze factoren zijn die mee spelen waarom we iets wel of niet doen. We worden beïnvloed, terwijl we denken dat we zelf onze keuzes maken. Hierbij komt te vraag hoe ver deze technologie mag gaan, hoe ethisch is het om mensen op deze manier te beïnvloeden.
Verslaafd aan internet en apps
De vergelijk wordt gemaakt tussen gokken en internet. Bij een gokkast heb je de kans op een prijs, dit maakt dat je doorspeelt. Zo is het ook bij internet, als je op je telefoon kijkt dan kan het zijn dat je een leuk berichtje hebt, een bijzondere video of plaatje tegenkomt en soms is er niks leuks. Dit
verrassingseffect maakt dat je steeds weer je telefoon checkt.
Verdwaald op internet
Je hebt een doel op internet, je wilt iets weten/opzoeken en vervolgens kom je terecht op hele andere onderwerpen en sites. In het programma vertelt iemand dat er eigenlijk een GPS voor internet moet komen, die je precies brengt waar je wilt zijn. Want jouw doel is toch ook niet ‘zo lang mogelijk om internet zitten’.
Time well spend
Tristan Harris werkte bij Google, inmiddels is hij zijn eigen beweging begonnen. Kijk hier naar zijn TEDX Speed. Hij laat zien hoe zeer wij verslaafd zijn aan internet en ons afvragen ‘waarom doen wij dit?‘
Moeten wij niet geholpen worden om onze tijd GOED te besteden op internet? Zodat we nieuwe positieve ervaringen opdoen in plaats van ons te verliezen in de hoeveelheid content.
Ga naar Timewellspend
Kijk Tegenlicht – What makes you click terug.