Je ziet steeds vaker een chatfunctie op websites verschijnen. Als bezoeker vind ik dit fijn en maak ik hier regelmatig gebruik van. Misschien denk jij er ook over om een chatfunctie te plaatsen. Hieronder de redenen waarom dit een goed idee kan zijn.

Laagdrempelige manier van contact

De bezoeker hoeft geen naam in te vullen, kan anoniem zijn of haar vraag stellen. Het is belangrijk om de chat zo in te richten dat het zoveel mogelijk voordelen voor de bezoeker heeft.

Het helpt de bezoeker om iets te vinden

Jouw website is nooit perfect en helemaal overzichtelijk. Dus in plaats van weg te gaan als een bezoekers iets niet kan vinden, kan hij of zij nu de vraag in de chat stellen.

Bezoeker kan iets checken/bevestiging krijgen

Bezoekers willen vaak checken of iets klopt, krijgen ze het product echt op tijd binnen, heeft een product een bepaalde functie? Hoe zit het met de verzendkosten of garantie. Juist door via de chat extra vragen te beantwoorden, kun je de bezoekers over de streep trekken om een bestelling te doen.

Snelle oplossing

Op internet gaat alles snel, bezoekers beslissen binnen 4 seconden of ze op je website blijven. Als het niet duidelijk is of ze vinden iets niet snel genoeg dan zijn ze weg. Een chatfunctie kan ze op jouw site houden, ze kunnen hun vraag bij jou stellen in plaats van verder te zoeken.

Voordelen van de chatfunctie voor jouw business

De chatfunctie geeft veel inzicht in jouw website/bedrijf. Door de chat wordt helder wat niet duidelijk is op jouw website, waar stellen bezoekers vragen over, wat kunnen ze niet vinden.

Je kunt in de chat bezoekers ook vragen stellen en aan het eind van de chat kunnen bezoekers hun beoordeling geven over het gesprek. Genoeg mogelijkheden voor feedback en dus verbetering.

 

Let bij het plaatsen van de chatfunctie op:

 

De plaats op de websiteChatfunctie op wordpress website chatvenster

Meestal zit de chatfunctie rechtsonder. Het is dus slim om dit ze te houden, op deze manier hoeven bezoekers niet te zoeken.

 

Een pop-up venster?

Een pop-up venster geeft over het algemeen irritatie bij een bezoeker, het wordt vaak als opdringerig gezien. Maar soms  komt het venster op het juiste moment.

In veel programma’s kun je bepalen dat een popup venster niet gelijk bij openen van de website tevoorschijn komt, maar na een aantal seconden, of alleen op een bepaalde pagina.

 

Toon van aanspreken?

Hoe spreek je jouw bezoeker aan, zorg dat iedereen dezelfde toon gebruikt en blijf te allen tijde vriendelijk.

Wat vind jij van een chatfunctie op een website, wel doen of niet doen?