Google jouw bedrijfsnaam en jouw eigen naam (zet ook je bedrijfsnaam of je eigen naam tussen aanhalingstekens). Kijk naar de resultaten, check afbeeldingen, video en eventueel andere opties
- Wat valt je op?
- Is het eerste resultaat jouw website? Als dat niet zo is, is er werk aan de winkel
- Welke andere resultaten zie je en welke zou je graag als eerste willen zien?
Tip: in je eigen browser zie je vaak andere resultaten, want jouw surfgedrag wordt meegenomen. Het is dus zinvol om anoniem te zoeken, dat kan via een VPN dienst (lees mijn artikel hierover). Of gebruik de computer van iemand anders of een openbare computer.
Op welke woorden wil je gevonden worden?
Je weet niet hoe je zichtbaar bent op Google, tijd om te onderzoeken hoe je op belangrijke zoekwoorden gevonden wordt.
Kies ongeveer 5 woorden die echt gaan over jouw dienst/product/bedrijf. Waar wil jij op gevonden worden? Welke woorden passen het beste bij jouw bedrijf. Misschien heb je deze woorden ooit al eens bedacht, bekijk dan of ze nog actueel zijn.
Maak eventueel combinaties van woorden of zinnen, bijvoorbeeld met jouw vestigingsplaats. Mensen zoeken zelden op maar één woord. Dus bedenk welke woorden of zinnen ze intypen waardoor ze bij jou terecht gaan komen.
Houd in gedachten dat mensen vaak intypen waar ze een probleem mee hebben.
Ga Googelen op jouw bedrijfsnaam en deze woorden en bekijk hoe jij scoort. Waar is nog verbetering mogelijk?
Focus op jouw zoekwoorden
Zet jouw zoekwoorden in een lijstje en zet er achter hoe hoog je scoort in Google.
De komende tijd ga je zorgen dat je beter zichtbaar wordt op jouw zoekwoorden. Dus bij elke blog die je schrijft, kies je jouw zoekwoorden. Bij elke video of podcast gebruik je deze zoekwoorden. En ook bij social media post en tags gebruik je steeds deze zelfde woorden.
Na een paar maanden ga je opnieuw bekijken hoe hoog je scoort in Google, het kan niet anders dat je omhoog bent geschoten. Is dit niet het geval dan heb je waarschijnlijk te brede of te populaire woorden gekozen. Probeer dan wat specifieker te worden.
Ik hoor graag hoe het is gegaan!