Leo Bormans was 22 jaar lang hoofdredacteur van Klasse en is auteur van boeken over geluk. In onderstaande video spreekt hij voor 1000 studenten in de lerarenopleiding over authentiek meesterschap, gelukkige leraren in gelukkige scholen, optimisme en positief onderwijs.

Feeling good while doing good

Iets doen waar je je goed bij voelt, terwijl je ook iets goeds doet, dan maakt gelukkig. Van betekenis zijn is belangrijk.
Wat is belangrijk voor een gelukkige school:
Leo Bormans geluk scholen leraren
  1. mag ik zijn wie ik ben
  2. mag ik worden wie ik wil worden
  3. mag ik samenwerken met anderen
  4. draagt mijn werk bij tot een zinvol groter geheel
Leo Bormans geeft aan dat er geen gelukslessen moeten komen op school. Maar dat elke les is een les in geluk.
Een optimist is gelukkiger, dus is zijn opdracht ‘wordt optimist’.

Meer aandacht voor de leerling

Ik ben van mening dat scholen veel kunnen veranderen. Dat aandacht voor geluk in de klas belangrijk is. Kijk naar de leerling, wat is zijn talent, zijn kracht, maar vooral waar wordt het kind blij van. Sluit daar de lessen op aan.
Een prachtig voorbeeld van onderwijs is de School of Excellence!

Wat vind jij dat er moet veranderen binnen het onderwijs? Reageer!