Dit bericht kwam ik vanmorgen op Facebook tegen, eindelijk dacht ik! Het wordt hoog tijd voor een ander systeem. In mijn schooltijd had ik een hekel aan vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, economie, wiskunde. Er was eigenlijk maar weinig wat ik echt leuk vond (gym natuurlijk wel..).
Geen interesse in het nieuws
Mijn algemene ontwikkeling is dan ook zo best, maar hier ligt mijn interesse ook niet. Ik volg ook geen nieuws, omdat het altijd negatief is en omdat ik me afvraag of wat ik zie ook wel echt is en klopt. Ik heb niet het gevoel dat ik hierdoor iets mis, want via Social Media komt er nog genoeg nieuws binnen. Toch krijg ik nog regelmatig te horen dat het belangrijk is om op de hoogte te zijn van wat er op de wereld gebeurd, maar als ik doorvraag naar het waarom, krijg ik nooit een duidelijk antwoord.
Op een andere manier leren
Van 2001 tot 2005 was ik werkzaam op een school waar kinderen kwamen die nog wel leerplichtig waren, maar niet meer naar school wilden. Ik gaf het traject zorg. Het grootste deel van de tijd was ik bezig met het aanleren van sociale vaardigheden, want dat was waar het steeds op mis liep. Met een collega gaven we vaak creatieve lessen, waarvan de leerlingen vaak niet snapten waarom ze iets moesten doen. Maar ik zag hoe belangrijk het was dat ze zich onder andere konden uitten en leerden om samen te werken.
Er is iets anders nodig
Door de enorme vooruitgang op het gebied van technologie is er iets anders nodig. Waarom zou je nog bepaalde feiten uit je hoofd moeten leren, terwijl je het binnen een paar seconden op Google hebt gevonden? In Finland gaan ze gebeurtenissen en fenomenen in een interdisciplinaire vorm aanbieden.
Leerlingen mogen zelf kiezen
Het algemene idee is dat de leerlingen zelf zouden moeten kiezen welk onderwerp of verschijnsel ze willen bestuderen, rekening houdend met hun ambities voor de toekomst en hun capaciteiten. Dit spreekt mij enorm aan, bij een presentatie van School for excellence zag ik welk effect dit op jongeren heeft. Ze kiezen zelf wat ze willen leren en zijn hierdoor meer gemotiveerd om aan de slag te gaan.
Samen werken
De traditionele vorm van de leraar-leerling communicatie gaat ook veranderen, leerlingen gaan meer samenwerken in kleine groepen om problemen te bespreken. Op de middelbare school was ik stil en onzeker, durfde in de klas niks te zeggen. Voor mij was het fijn geweest om meer in kleine groepen te werken, zodat ik mezelf meer durfde te laten zien en horen. Dit kwam bij mij pas later, toen ik richting zorg en hulpverlening ging. Hier werk veel meer projectmatig gewerkt en durfde ik mezelf langzaam meer te uiten.
Ik juig de ontwikkelingen in Finland enorm toe en hoop dat Nederland snal gaat volgen. Er zijn al prachtige intitiatieven, maar ook nog veel scholen die erg achter lopen.
Bron: http://www.theearthchild.co.za/finland-will-become-first-country-world-get-rid-school-subjects/