In een interview met Jos Burgers hoorde ik hem 5 factoren voor succes noemen. Mooi hoe hij omschrijft waar het om gaat, het gaat om meer dan om alleen maar hard werken.

1. Geluk

Dat vergeten mensen soms, ik zie veel marketing goeroes verkondigen dat als je het maar net zo als hen doet, het vanzelf goed komt. Maar vaak zie je achteraf dat het ook om geluk gaat. 

Toen ik mijn bedrijf Nooitmeeropdieet had, wilde ik graag een boek uitgeven. Ik stuurde mijn boek naar 5 uitgevers en 6 weken later was mijn boek er. Gewoon omdat één uitgever er brood in zag. Later had ik een memory spel gezond tussendoortje ontwikkeld en laten drukken (2500 stuks). Ik geloof dat ik alle supermarkten heb aangeschreven en nog veel meer bedrijven. Ben zelfs op gesprek geweest bij supermarkten, maar het mocht niet baten. De lidl was net met mijn naamgenoot begonnen. Wat als de lidl ja had gezegd?…

Zo heb je niet altijd alles in de hand.

Toch kun je soms geluk wel een beetje afdwingen. Jos Burgers zegt bijvoorbeeld dat als je meer loten koopt, je ook meer kans op succes hebt. Dus is het zinvol om meerdere dingen aan te pakken om te kijken wat succes op kan leveren.

2. Talent

Sommige dingen gaan je moeiteloos af, vaak heb je zelf niet eens door hoe goed je ergens in bent. Ik kan soms wel eens iets uitleggen aan iemand en ga daarbij veel te snel, omdat het voor mij zo simpel is. Maar bij talent is het je ook goed om jezelf af te vragen, word ik hier blij van. Ik ben goed in veel praktische dingen, maar ik zou dit niet de hele dag willen doen.

3. Hard werken

Het lijkt soms vanzelf te gaan, maar vraag maar eens aan succesvolle mensen hoe ze ooit zijn begonnen. In het begin is het vooral investeren. Ik heb altijd veel gratis workshops en lezingen gegeven, om op deze manier mezelf te laten zien. Als ondernemer voel ik heel veel vrijheid, omdat ik mijn tijd zelf in kan plannen. Anderen kunnen hier wel eens jaloers op zijn, omdat ik overdag gewoon een kopje koffie kan gaan drinken, tennissen of naar de sauna. Maar men ziet niet dat ik ’s avonds nog even door werk en ook in het weekend vaak aan het werk ben.

4. Jezelf kennen

Het is zinvol om te weten van jezelf wat je beperkingen en mogelijkheden zijn. Ik ben nooit goed in marketing geweest en nog steeds vind ik dit een moeilijk aspect. Maar als ondernemer moet je eigenlijk alles zelf doen. Dus is het goed om te onderzoeken wat jij goed kan en waar je hulp bij nodig hebt.

5. Gunnen

Gunnen is een belangrijk aspect in succes. Kijk maar eens waarom jij iets bij iemand koopt. Mensen kopen als ze je kennen, aardig vinden en vertrouwen. Dus de gunfactor is groot. Als je zichtbaar bent, dan leren mensen je kennen, ze zien wie je bent, wat je belangrijk vindt en kun je vertrouwen opbouwen. Bestaande klanten zijn bijvoorbeeld eerder geneigd opnieuw bij je te kopen dan nieuwe klanten.

Doen wat klopt

 

Voor mij zou er nog een extra factor bij moeten komen, die gaat over doen wat klopt. Ik geloof dat niet voor iedereen het grote succes is weggelegd en het is ook goed om je eens af te vragen waarom je succes wilt hebben. Wij hebben soms een beeld voor ogen wat er allemaal gaat veranderen als we succes hebben. We hebben meer aanzien, meer geld, meer geluk. We geloven dat alles positief gaat veranderen. Maar is dat zo?

Kan het niet ook zo zijn dat je heel hard moet werken, geen tijd meer hebt voor leuke dingen, veel geld kan ook meer stress betekenen. Meer personeel, misschien wel meer gedoe? We zien vaak alleen de positieve kant. Ik hoorde laatst een podcast die gaat over dat groeien niet altijd vooruitgang betekent en dat het soms goed is om juist niet te groeien, maar gewoon beter te worden in wat je doet.

Wil jij ontdekken wat succes is voor jou?

Hoe jij kan doen wat klopt bij jou, zodat je moeiteloos groeit?

En wil je hulp bij de dingen die je lastig vindt?

Doe dan mee met Soulful ondernemen. Rosita Belkadi helpt je om vanuit je intuitie jouw bedrijf te laten groeien, ik help je om zichtbaar te worden online. Wij doen dit op een manier die precies past bij jou.

Soulful ondernemen vanuit je ziel, intuitief