Sta je aan het begin om een nieuwe website te (laten) maken? Of wil je  checken of jouw website een duidelijk visitekaartje van jouw bedrijf? Hieronder de belangrijkste tips om een goede website te maken of jouw website te verbeteren.

 

Tip 1: Zorg dat de bezoeker meteen weet wat jij biedt

 

Een nieuwe bezoeker die op jouw website komt, heeft maar 3 seconden nodig om te bepalen of zij zal blijven of weer gaat. Jouw landingspage, dit is in de meeste gevallen jouw homepage, verdient daarom de meeste zorg. Voelt de bezoeker meteen welke gevoel jij wilt meegeven? En kan zij meteen vinden waar ze voor kwam? Naast dat je kunt kiezen voor vormgeving en prachtige foto’s moet je niet vergeten om jezelf continu deze vraag te stellen: is het voor mijn bezoeker meteen duidelijk waar het over gaat?

 

Tip 2: Een heldere menustructuur

 

Als een bezoeker niet kan vinden wat zij zoekt, dan is ze direct weer weg. Zorg dus voor een heldere menustructuur, bedenk welke items je in je menu wilt en zorg ervoor dat bezoekers niet zo vaak hoeven te klikken.

Een aantal tips die je helpen om je menustructuur helder te houden.

  1. De contact-button plaats je rechtsboven in het menu. En bij voorkeur ook helemaal onderaan op de homepage.
  2. Als jouw site twee- of meertalig is, plaats je de taal-button rechtsboven in. Het liefst ondersteunt met bijbehorende vlaggetjes.
  3. De button om terug te keren naar de homepage plaats je helemaal links in het menu. Het is ook mogelijk om linksboven je logo te plaatsen en deze door te linken naar home.

 

Tip 3: Laat reviews zien 

 

Ongeacht of je een product aanbiedt of een dienst, tevreden klanten zijn de beste manier om te laten zien dat jouw product of dienst zijn geld waard is. Reviews plaatsen op je homepage is een verstandige zet. Je toont hiermee aan dat je over de expertise bezit, klanten tevreden kan stellen en een track record hebt opgebouwd. Hoe de referenties eruit zien heb je zelf in de hand. Maar plaats altijd de naam van de referentie en als het kan ook het bedrijf.

 

Tip 4: Zorg voor een gele banaan

 

Huh? Een gele banaan? Wat ik daarmee bedoel is dat je een element op je website hebt wat de meeste aandacht trekt. Dit is het punt waar jij wilt dat je bezoekers naartoe navigeren. Je wilt eigenlijk dat de bezoekers geen andere keus hebben dan naar dat element toe te trekken. Vaak is dat element – of je gele banaan – zoiets als een gratis e-book, video cursus of lijst met tips. Je vraagt je bezoekers om hun naam en e-mailadres achter te laten en zodat je deze bezoekers jouw nieuwsbrief kan sturen.

 

Tip 5: Responsive of liever: adaptive

Was eerst nog een harde eis dat je website responsive moest zijn, nu is het adaptive. Als je website responsive is zorg je ervoor dat het zich kan aanpassen aan de verschillende devices waarop het wordt gelezen. Tegenwoordig gebruiken mensen steeds vaker hun mobiel om zaken op internet te lezen. Jouw website moet daarom op dat formaat ook goed functioneren. Maar tegenwoordig wordt er zelfs speciale content gemaakt voor een mobiele device. Dat noemen we adaptive.

 

Nog meer aandachtspunten

Dit zijn 5 aandachtspunten die ik het meest belangrijk vind voor jouw website. Natuurlijk zijn er nog veel meer aandachtspunten te bedenken die aandacht verdienen. Zoals vindbaarheid, uiterlijk van je website, content gericht op de bezoeker, en doorlinken naar je socials. Over deze onderwerpen vind je meer blogs of meld je hieronder aan voor de Vibe community of de nieuwsbrief.

 

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het verbeteren van je website. Wil je zelf leren hoe je simpel en effectief je website kunt verbeteren? Doe mee met de VIBE club. Meld je aan bij de Facebook Vibe Inspiratie Community. Speciaal voor ondernemende vrouwen.

Binnenkort start de VIBE-club – samen aan de slag met zichtbaarheid en actie.